TOTUL ÎNCEPE ODATĂ CU VIZIUNEA
Micile afaceri joacă un rol important în economia oricărei societăți. Atunci când antreprenorul la început de drum își înființează o firmă, capitalizează pe oportunitatea de a-și testa ideile de afaceri pe o anumită piață.
Afacerile mici pot, cu îndrumarea potrivită, să fie mai productive decât marile companii. Specialiștii care lucrează în companii de dimensiuni mici oferă lumii mai multe brevete, patente și invenții decât echivalentul lor în companiile mari sau universități.
Prin urmare, este esențial să știi cum să-ți pui afacerea pe picioare și să o îndrumi către succes. Eu te voi ghida în procesul cartografierii drumului tău antreprenorial!
”Urmărește viziunea, nu banii. Astfel, banii vor veni spre tine.” (Tony Hsieh, CEO Zappos)
1. Studiază piața în care dorești să activezi și analizează jucătorii existenți în această piață
Studiul pieței în care activezi te ajută să îți găsești clienți. Analiza competiției îți ajută firma să devină unică. În acest context, îți sugerez să combini aceste două instrumente și să găsești un avantaj competitiv pentru afacerea ta.
Un studiu de piață îți arată atât tendințele de comportament ale clienților, cât și tendințele economice. Poți folosi studiul de piață pentru a-ți confirma dacă ideea ta de afacere este bună și pentru a o îmbunătăți.
Este foarte important să înțelegi cine îți vor fi clienții, încă de la început. Studiul de piață de ajută să reduci riscurile, chiar dacă afacerea ta este încă la stadiul de idee. Adună informații demografice pentru a înțelege mai bine oportunitățile și limitările pe care le-ai putea avea atunci când vrei să-ți atragi clienți.
În orice caz, înainte de toate, fă un exercițiu de imaginație și răspunde la următoarele întrebări pentru a înțelege mai bine piața în care dorești să activezi curând:
- Există cerere pentru produsele sau serviciile pe care le ofer?
- Câți oameni ar putea fi interesați de oferta mea?
- Care este nivelul venitului și rata ocupării forței de muncă?
- Unde locuiesc clienții mei și până unde-mi pot extinde afacerea?
- Câte alte opțiuni similare sunt deja disponibile pe piață pentru clienți?
- Cât plătesc clienții pentru aceste alternative?
Analiza competitorilor tăi te va ajuta să înveți de la afacerile care se bat pentru potențialii tăi clienți. Aici ar putea fi cheia care te va ajuta probabil să te diferențiezi de competitorii tăi într-un mod care îți va aduce venituri constante.
Analizează următoarele caracteristici ale peisajului existent în piața pe care vrei să activezi:
- Care este cota de piață a competitorilor?
- Care sunt punctele lor forte? Cum se diferențiază unii de ceilalți?
- Care este „fereastra” pe care voi putea pătrunde în piața țintă?
- Cât de importantă este piața în care intru pentru competitorii mei?
- Care sunt piedicile care mi-ar putea sta în cale atunci când voi intra în această piață?
- Care sunt competitorii secundari sau indirecți care mi-ar putea influența afacerea și implicit, succesul?
În plus, pentru a testa dacă propria idee de afaceri ar putea fi cu adevărat profitabilă autoadresează-ți și întrebări de tipul:
- Cum evoluează industria?
- Care sunt cerințele clienților/consumatorilor în prezent? Dar pe viitor?
- Cine sunt clienții/consumatorii pe care „se bat” competitorii din industrie?
- Nevoile cărui tip de client/consumator ar fi de preferat să satisfacă actualii jucători?
- Care abordări competiționale se dovedesc eficiente pe segmentul de piață pe care urmează să activez?
- Este nevoie de un alt furnizor în piața respectivă?
- Câți bani cheltuie clienții/consumatorii anual pe produse/servicii din domeniul în care vreau eu să pătrund?
- Ce fac actualii jucători? Cum se diferențiază? Ce fac mai slab?
- Care sunt aspectele care le conferă unicitate?
- Eu aș putea oferi altceva, astfel încât clienții/consumatorii să prefere să lucreze cu un nou intrat în detrimentul celorlalți jucători?
- Este afacerea mea situată într-o zonă în care am acces la populația care are vârsta potrivită pentru produsele/serviciile mele?
- Am acces la populația care are destule venituri disponibile?
- Care sunt non-clienții industriei?
Lărgește-ți perspectivele
Informațiile pe care le vei obține, parcurgând acest exercițiu, te vor ajuta să iei decizii mai inteligente.
Ia în considerare tipurile de statistici menționate de mine mai jos atunci când faci cercetările de piață și analiza competiției:
- Găsește statistici despre industrie și condițiile de afaceri
- Găsește informații despre potențiali consumatori sau piețe alternative
- Analizează segmentele demografice pentru a-ți găsi clienții potriviți
- Află orice informație care te ajută să-ți mapezi aria resurselor de care ai nevoie: rata ocupării forței de muncă, rata acordării de împrumuturi etc.
- Analizează tendințele privind ocuparea forței de muncă în piața pe care vei activa
- Află care sunt statisticile generale cu privire la veniturile salariale în industria țintă
- Identifică moduri prin care să economisești bani navigând cu succes rata dobânzii și ratele de schimb
- Fă astfel încât să înțelegi cererea, costurile și modurile în care clienții își cheltuie banii
- Monitorizează indicatorii de vânzări și performanțele pieței în care urmează să intri
- Raportează-te, musai, la datele oficiale privind industriile existente.
2. Compară mica ta afacere cu afacerile competitorilor, targhetează clienți și furnizori și investește în acțiuni cu potențial ridicat de marketing
3. Dezvoltă-ți un plan de afaceri simplu și ușor de implementat
Planul de afaceri este fundația pe care îți vei construi afacerea. Un plan de afaceri bine realizat te va îndruma prin fiecare etapă a înființării și gestionării afacerii tale. Poți să folosești planul de afaceri ca o hartă utilă în a structura, gestiona și crește afacerea pe care urmează să ți-o înființezi sau pe care dorești să o reinventezi. Este o metodă prin care poți să analizezi elementele cheie ale afacerii tale.
Planul de afaceri te poate ajuta să obții fonduri sau noi parteneri de afaceri. Investitorii vor să fie siguri că investiția le va aduce profit, iar planul tău de afaceri este instrumentul pe care îl vei folosi pentru a-i convinge că, dacă lucrează împreună cu tine sau dacă investesc în compania ta, investiția lor va da roade.
Fie că îți lansezi o afacere nouă, că te gândești cum ai putea crea valoare și noi conexiuni în afacerea existentă sau că vrei să-ți propulsezi afacerea în secolul 21, modelul pe care ți-l propun aici te va ajuta să găsești noi moduri de a-ți conduce compania. Acest model este un plan pe care îl poți folosi pentru a implementa o strategie solidă în structura, procesele și sistemele companiei tale.
Modelul este format din 9 blocuri interconectate între ele – niciunul nu poate exista în lipsa altuia – care permit crearea de legături și conexiuni între elementele care joacă un rol în afacerea ta.
Obține îndrumare pas cu pas în crearea unui plan simplu de afaceri.
80% dintre proprietarii de afaceri mici care au apelat la un mentor la începutul afacerii lor spun că a fost o experiență foarte utilă.
În cazul în care consideri că opinia ta poate fi valoroasă pentru comunitatea oamenilor preocupați de educație, ne poți lăsa comentariul tău mai jos.